Després d’una primera aproximació al lloc mitjançant les cartografies i les diferents conferències del taller, visitem el barri per conèixer els seus habitants, els seus veïns. Conversar amb ells sobre la realitat en la que viuen, afegeix informació que queda enregistrada mitjançant diversos documents.
L’exercici es realitza en grups de tres estudiants, cada grup escull una zona del barri (al plànol es veuen diferents àmbits, cadascun amb un color diferent). Els estudiants realitzen diverses entrevistes al seu àmbit, al qual van en diferents hores per tal d’aconseguir parlar amb diversos perfils del Poblenou. Aquest procés dura una setmana, després de la qual presenten el material realitzat a partir de les converses amb els veïns, representant les conclusions en formats de plànols, collages i vídeos.
A partir de les entrevistes al lloc, com a forma d’aprendre a incorporar al projecte el caràcter múltiple de la realitat, sintetitzant-ho en una proposta que no perdi la complexitat i intensitat d’allò real. Treballar amb les opinions de la gent, convertint-les en dades de projecte. Entrevistar als veïns de la zona i d’altres agents socials o polítics actius, autors de la realitat cívica del lloc.
Els diferents grups realitzen plànols que contenen la informació que han recollit dels veïns conjuntament amb dibuixos i fotografies dels elements que han anat reconeixent del barri en el seu recorregut.
Les diferents àrees escollides per els grups d’alumnes fan que en cada cas ens mostrin una percepció diferent del barri. Apareixen alguns més lligats a la Diagonal, com és el cas del grup 3, on veiem que Pere IV no apareix.
Com a part del exercici, els estudiants també dibuixen com són les cases on viuen els entrevistats. Com el propi barri, la manera d’habitar també és molt diferent de la de la ciutat compacta. Ens trobem amb assentaments que aprofiten la condició d’espai lliure per fer créixer estances de la casa cap al carrer.
Els estudiants també recullen als diferents perfils d’entrevistats amb les observacions del seu barri, cadascú dels veïns reconeix el més proper i li dóna un caràcter diferent.
Els plànols es converteixen en documents complexes que sumen la informació física del Poblenou amb el que els veïns expliquen en les converses amb els estudiants. Així doncs, apareixen diferents escales on reconeixem el barri i els habitatges dels veïns conjuntament amb la informació sobre cooperatives, casals o antigues rieres que recorden durant la conversa.
A partir de la conversa amb els veïns, els estudiants imaginen com és el barri que els descriuen, i fan l’exercici de situar als veïns en aquell entorn que expliquen.
Reconèixer mitjançant les converses amb els veïns un barri sobre el qual han treballat a través de les cartografies històriques,collages i maquetes és sumar una altra capa d’informació que els estudiants conservaran a l’hora de pensar amb la comunitat que volen crear al Poblenou.
TREBALLS ALUMNES:
GRUP 1. Imaginario Social
Nicole Churba + Eva García +Pieràngela Humet
Dossier Treballs d’entrevistes a Poblenou. Curs 2016-17